Mednews

بررسی اخبار سلامت و پزشکی مدنیوز

روغن زیتون مانع زوال عقل میشود

۳ بازديد

به گزارش مرجع اخبار پزشکی مدنیوز به نقل از مدیسن نت، این مطالعه بر روی بیش از ۹۰۰۰۰ متخصص بهداشت ایالات متحده نشان داد که دوستداران روغن زیتون در طول سه دهه بعد کمتر به دلیل زوال عقل جان خود را از دست می‌دهند.

روغن زیتون ماده ای قدرتمند برای مقابله با زوال عقل
روغن زیتون ماده ای قدرتمند برای مقابله با زوال عقل

 

در مقایسه با همتایان خود که به ندرت از روغن زیتون استفاده می‌کردند، افرادی که بیش از نیم قاشق غذاخوری در روز از این روغن مصرف می‌کردند، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از زوال عقل بودند.

به گفته محققان، یک تغییر کوچک رژیم غذایی می‌تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند: مصرف روزانه یک قاشق چای خوری روغن زیتون به جای همان مقدار روغن مارگارین ممکن است خطر مرگ ناشی از زوال عقل را تا ۱۴ درصد کاهش دهد.

به گفته محققان، اسیدهای چرب امگا ۳ فواید ضد التهابی دارند و روغن زیتون منبع خوبی از امگا ۳ است. اعتقاد بر این است که التهاب در فرآیند زوال عقل دخیل است، و به هیمن خاطر خوردن منظم روغن زیتون می‌تواند مفید باشد.

فراتر از آن، مطالعات گذشته، رژیم غذایی مدیترانه ای که غنی از روغن زیتون است را با حافظه و مهارت‌های فکری بهتر در افراد مسن و کاهش خطر ابتلاء به زوال عقل مرتبط دانسته اند.

با این حال، در مطالعه جدید، خود روغن زیتون - مستقل از رژیم غذایی کلی - با خطر کمتر مرگ ناشی از زوال عقل مرتبط بود.

«آن جولی تسیر»، محقق فوق دکتری در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، می‌گوید: «حتی هنگام ارزیابی کیفیت رژیم غذایی، ما این ارتباط را مشاهده کردیم.»

مطالعات گذشته نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از روغن زیتون می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد، که احتمالاً با کمک به بهبود فشار خون، کلسترول، عملکرد عروق خونی و موارد دیگر این اتفاق می‌افتد.

آنچه برای قلب مفید است برای مغز نیز مفید است و تصور می‌شود که سلامت قلب و عروق بهتر خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد.

ویتامین D منجرب به کاهش ریسک بیماری های التهابی میشود

۴ بازديد

به گزارش مرجع اخبار پزشکی و سلامت به نقل از مدیکال نیوز، التهاب مکانیسمی است که بدن به وسیله آن به عفونت پاسخ می‌دهد و با آن مبارزه می‌کند.

ویتامین D منجرب به کاهش ریسک بیماری های التهابی میشود
 
ویتامین D منجرب به کاهش ریسک بیماری های التهابی میشود

 

با این حال، التهاب مزمن یا طولانی مدت با بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، آرتریت و زوال عقل همراه است.

سن، چاقی، رژیم غذایی نامناسب و سیگار کشیدن خطر التهاب مزمن را افزایش می‌دهد.

یک مطالعه جدید به شواهد فزاینده ای در مورد ارتباط بین کمبود ویتامین D و التهاب اشاره می‌کند.

محققان دانشگاه دوبلین در ایرلند معتقدند در افراد مسن، مکمل‌های ویتامین D ممکن است به کاهش خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌های التهابی کمک کند.

التهاب حاد در پاسخ به آسیب بافتی، عفونت یا آلرژن ها رخ می‌دهد و بخشی ضروری از دفاع بدن است. به سرعت رخ می‌دهد و به طور کلی تا چند روز طول می‌کشد. اما التهاب مزمن می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد.

اکنون، یک مطالعه در مقیاس بزرگ در ایرلند نشان داده است که افراد مسن مبتلا به کمبود ویتامین D نسبت به افراد دارای سطوح کافی ویتامین دارای میزان بالاتر نشانگرهای التهابی هستند.

نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که مکمل ویتامین D می‌تواند خطر بیماری‌های مرتبط با التهاب مزمن را کاهش دهد.

شواهد زیادی وجود دارد که ویتامین D نقش بسیار مهمی در ایمنی ایفا می‌کند.

به گفته محققان، سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T دارای گیرنده‌های ویتامین D هستند و ماکروفاژها ویتامین D فعال آزاد می‌کنند. سپس آن را به لنفوسیت‌های T می‌فرستند که تولید سیتوکین‌هایی را افزایش می‌دهند که به حفظ سلامت کمک می‌کنند و سیتوکین‌هایی را کاهش می‌دهند که باعث توفان سیتوکینی می‌شوند.

مدنیوز

نشانه‌های بیماری تیروئید

۴ بازديد

به گزارش مرجع اخبار پزشکی مدنیوز به نقل از فارس، حسین دلشاد فوق تخصص غدد و متابولیسم در برنامه «ساختمان پزشکان» رادیو جوان درباره تیروئید اظهار کرد: تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد درون ریز بدن است که این غده در قسمت جلوی گردن، درست زیر سیب آدم (برجستگی حنجره) قرار دارد و بالای فرورفتگی استخوان جناق سینه قرار دارد؛ شامل دو قسمت است که لوب چپ و لوب راست تیروئید که در قسمت مرکز با یک بافت کوچک و نازکی به همدیگر متصل شده‌اند.

تیروئید
تیروئید



دلشاد درباره اینکه آیا غده تیروئید قابل لمس و دیدن است، توضیح داد: غده تیروئید طبیعی، قابل لمس و قابل دیدن نیز است. بنابراین در خیلی از افراد که تیروئید بزرگی ندارند، در ظاهر غده تیروئید قابل دیدن نیست، مگر توسط پزشک متخصص که با دست بتواند غده تیروئید طبیعی را لمس کند. معمولاً اگر غده تیروئید به راحتی قابل لمس باشد، از حد طبیعی بزرگتر شده که اصطلاحاً ما به آن «گواتر» می‌گوییم.

فوق تخصص غدد و متابولیسم درباره عملکرد تیروئید در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان تصریح کرد: عملکرد این غده خیلی مهم است و یکی از مهم‌ترین غدد درون ریز بدن است که با تولید هورمون‌های تیروئید، سوخت و ساز تمام سلول‌های بدن را تحت تأثیر خوش قرار می‌دهد. از طرف دیگر هورمون‌های تیروئید برای رشد و نمو سیستم اعصاب مرکزی، به خصوص در دوره زندگی جنین تا دو سال اول بعد از تولد خیلی مهم است و بنابراین در این دوران دچار کمبود هورمون تیروئید گردد، می‌تواند با کند ذهنی، عقب افتادگی رشد ذهنی و عقب افتادگی رشد جسمانی روبرو شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم اضافه کرد: کار غده تیروئید تا آخر عمر، تولید هورمون‌های تیروئید است و بعد از دوران نوزادی برای سوخت وساز تمامی سلول‌های بدن اهمین خاصی دارد، چون می‌تواند سوخت و ساز بدن را در سلول‌های بدن تنظیم کند و همچنین تا یک حدود زیادی، فکر، ذهن، یادگیری و حافظه به نحوی در افراد بالغ نیز به هورمون‌های تیروئید ارتباط پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: غده تیروئید، مانند همه غدد درون ریز دیگر بدن، خاستگاه بیماری‌های مختلف است و اگر درست کار نکند معنای مختلفی پیدا می‌کند. شایع‌ترین اختلالی که در غده تیروئید ایجاد می‌شود، یعنی اینکه غده تیروئید بنا به دلیلی از جمله؛ شایع‌ترین آن کمبود ید است. به حدی بزرگ می‌شود که در ظاهر قابل دید خواهد بود و به راحتی نیز قابل لمس است که گواتر نام دارد. گواتر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غده تیروئید است که در مناطق کمبود ید شیوع خیلی زیادی دارد. خوشبختانه در طی سه دهه گذشته، مردم کشور ما «ید» را به اندازه کافی مصرف می‌کنند، و بنابراین امروزه به جرأت می‌توان بگوییم که هیچ اختلالی از کمبود ید در کشور ما وجود ندارد.

فوق تخصص غدد و متابولیسم خاطرنشان کرد: اگر به صورت کلاسیک در کتب مختلف پزشکی مشاهده کنیم، هنوز شایع‌ترین بیماری غده تیروئید «گواتر» ناشی از کمبود ید است. گواتر ممکن است ساده باشد، یعنی هیچگونه اختلال عملکردی در غده تیروئید وجود ندارد و هورمون به اندازه کافی ترشح می‌شود اما به قیمت بزرگ شدن تیروئید است. اما اگر کمبود ید به اندازه کافی کم باشد و به بدن نرسد؛ غده تیروئید علیرغم اینکه به طور جبرانی بزرگ می‌شود و در چنین مواردی بیمار گواتر دارد و دچار علائم نشانه‌های بالینی کم کاری غده تیروئید هم خواهد شد.

فوق تخصص غدد و متابولیسم خاطر نشان کرد: علائم نشانه‌های بالینی بیماری‌های تیروئید چه از نوع کم کاری و پرکاری تیروئید بسیار متنوع هستند و خیلی از این علائم غیر اختصاصی بوده و ممکن است در بیماری‌های دیگر هم دیده شوند. اما اگر مجموعه‌ای از این علائم نشانه‌ها در یک فرد باشد، احتمال بیماری تیروئید در آن بیمار بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: کم کاری و پرکاری تیروئید، باعث یک سری اختلالاتی در بدن می‌شود که برای فرد خیلی زیانبار خواهد بود. علاوه بر پرکاری و کم کاری تیروئید ما بیماری‌های دیگری هم در مورد غده تیروئید داریم. از جمله؛ گواترهای ساده که بزرگی غده تیروئید است و یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که باعث نگرانی جامعه می‌شود، افرادی که مشکل تیروئید دارند دچار گره‌های تیروئید می‌شوند که این گره‌ها امکان دارد منجر به سرطان تیروئید شود که این سرطان ممکن است خیلی مشکل آفرین باشد.

دلشاد در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان درباره گره تیروئید توضیح داد: گره تیروئید یک برجستگی یا افزایش رشد بیش از حد یک قسمت از بافت تیروئید است که ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد. خوشبختانه حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد این توده‌ها و گره‌های که در تیروئید وجود دارند، خوش خیم هستند و فقط به صورت یک توده بزرگ شده در غده تیروئید نمایان می‌شوند و مشکل دیگری ندارند. اما کمتر از ۱۰ الی ۱۵ درصد دچار سرطان تیروئید می‌شوند که این افراد حتماً نیاز به این دارند که غده تیروئید، تحت عمل جراحی قرار بگیرد و خارج شود.

این فوق تخصص متابولیسم توضیح داد: علائم و نشانه‌های منتسب به اختلالات عملکرد تیروئید، غیر اختصاصی هستند. بنابراین با وجود یک نشانه از بیماری تیروئید ما نمی‌توانیم بگوییم که این فرد حتماً مبتلا به عملکرد تیروئید است، پرخوابی یکی از علائم کم کاری تیروئید می‌تواند باشد، به شرطی اینکه بیماری که احساس خواب آلودگی می‌کند، علائم نشانه‌های بالینی کم کاری تیروئید را داشته باشد، از جمله؛ ریزش مو، کاهش اشتها، یبوست، احساس خستگی و نهایتاً اگر تیروئید بزرگی داشته باشد، با انجام یک تست تیروئید، می‌توانیم به راحتی به کم کاری غده تیروئید پی ببریم و فرد را درمان کنیم.

فوق تخصص متابولیسم در پایان در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان یادآور شد: یکی از باورهای غلطی که در جامعه رایج است، این است که افرادی که افزایش وزن دارند به علت کم کاری تیروئید است. در صورتی که در کم کاری تیروئید، تورم یا افزایش آب میان بافتی نیز داریم، اما این افزایش وزن به آن حد نیست که چربی‌های خون، افزایش پیدا کند.

نشانه‌های بیماری تیروئید
نشانه‌های بیماری تیروئید
فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: علائم و نشانه‌های منتسب به اختلالات عملکرد تیروئید، غیر اختصاصی هستند. بنابراین با وجود یک نشانه از بیماری تیروئید ما نمی‌توانیم بگوییم که این فرد حتماً مبتلا به عملکرد تیروئید است.
www.mednews.ir

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به پیشگیری از زوال عقل کمک می کند

۵ بازديد

به گزارش مرجع اخبار پزشکی مدنیوز به نقل از هلث دی نیوز، اکنون، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد در افرادی که بیماری لثه یا از دست دادن دندان دارند، شواهدی از انقباض در هیپوکامپ، ناحیه‌ای از مغز که برای حافظه ضروری است، مشاهده شده است.

مسواک زدن
مسواک زدن

 

دکتر «ساتوشی یاماگوچی»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه توهوکو در سندای ژاپن، گفت: «حفظ دندان‌های سالم بدون بیماری پریودنتال ممکن است به محافظت از سلامت مغز کمک کند.»

یاماگوچی گفت: «همچنین عنوان شده است که خود عامل بیماری زا پریودنتال (التهاب لثه) ممکن است به مغز حمله کند و به بافت عصبی آسیب برساند.»

مطالعه جدید شامل ۱۷۲ نفر (میانگین سنی: ۶۷) بدون مشکل حافظه در ابتدا بود. از شرکت کنندگان در زمان شروع مطالعه معاینه دندان و تست حافظه گرفتند. آنها همچنین اسکن مغزی برای اندازه گیری حجم هیپوکامپ در ابتدا و چهار سال بعد انجام دادند. محققان همچنین تعداد دندان‌ها را شمارش کرده و بیماری لثه را بررسی کردند.

افراد مبتلا به بیماری خفیف لثه که دندان‌های سالم کمتری داشتند و افراد مبتلا به بیماری لثه‌ای شدید که دندان‌های سالم‌تری داشتند، سرعت انقباض بیشتری را در هیپوکامپ چپ نشان دادند.

این مطالعه نشان داد که افزایش میزان کوچک شدن مغز به دلیل یک دندان کمتر معادل نزدیک به یک سال پیری مغز برای افراد مبتلا به بیماری خفیف لثه است.

در میان افراد مبتلا به بیماری شدید لثه، افزایش انقباض مغز به دلیل یک دندان از دست داده بیشتر معادل ۱.۳ سال پیری مغز بود.

یاماگوچی گفت: «حفظ دندان‌های بیشتر مهم است، اما نگه داشتن دندان‌های بیشتر با بیماری پریودنتال شدید ممکن است برای مغز مضر باشد.»

وی گفت: «ویزیت منظم دندانپزشکی برای کنترل پیشرفت بیماری پریودنتال مهم است و ممکن است نیاز به کشیدن دندان‌های مبتلا به بیماری پریودنتال شدید و جایگزینی با پروتزهای مناسب داشته باشد.»

به طور کلی، رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده روزانه از نخ دندان، استفاده از شوینده‌های دهان و معاینات منظم دندانپزشکی دو بار در سال، همگی می‌توانند به جلوگیری از شروع و پیشرفت بیماری پریودنتال کمک کنند.

منبع

حفظ تناسب اندام خطر سرطان را در مردان کاهش می دهد

۶ بازديد

به گزارش مدنیوز به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش می‌دهند که میزان بالاتر آمادگی قلبی با کاهش قابل توجه خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ و ریه مرتبط است.

نتایج نشان می‌دهد که آمادگی قلبی در احتمال زنده ماندن مردان از سرطان‌های پروستات، روده بزرگ و ریه نیز نقش دارد.

«الین اکبلوم-باک»، محقق ارشد و مدرس ارشد دانشکده ورزش در سوئد، گفت: «آمادگی قلبی تنفسی بهتر نه تنها برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، مهم است، بلکه برای کاهش خطر ابتلاء به سرطان در مردان نیز مهم است.»

اکبلوم باک گفت: «رهنمودهای فعلی پیشگیری از سرطان بر فعالیت بدنی تمرکز دارد، اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که آمادگی قلبی تنفسی برای کاهش خطر سرطان و خطر مرگ ناشی از سرطان‌های رایج در مردان نیز بسیار مهم است.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۱۷۸۰۰۰ مرد سوئدی را تجزیه و تحلیل کردند که همه آنها یک ارزیابی بهداشتی را بین اکتبر ۱۹۸۲ و دسامبر ۲۰۱۹ انجام داده بودند.

به عنوان بخشی از این ارزیابی، این مردان سلامت قلبی خود را روی یک دوچرخه ورزشی آزمایش کردند و پزشکان سطح اکسیژن خون آنها را هنگام رکاب زدن ثبت کردند.

سپس محققان سلامت مردان را ردیابی کردند تا ببینند کدام مردان به سرطان مبتلا می‌شوند.

اکبلوم-بک خاطرنشان کرد: «ما به ارتباط قوی دوز-پاسخ بین تناسب اندام قلبی و خطر کمتر ابتلاء یا مرگ در اثر برخی سرطان‌ها پی بردیم.»

به عبارت دیگر، هر چه مردان تناسب اندام بهتری داشته باشند، خطر ابتلاء به سرطان کمتر می‌شود.

به عنوان مثال، میزان متوسط و بالا آمادگی قلبی با ۲۸ و ۳۷ درصد خطر کمتر ابتلاء به سرطان روده بزرگ در مقایسه با تناسب اندام کمتر همراه بود.

نتایج نشان می‌دهد مردانی که از آمادگی قلبی متوسط و بالا برخوردار بودند نیز ۴۳ و ۷۱ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات نسبت به مردان با آمادگی بسیار پایین بودند.

محققان دریافتند که خطر مرگ ناشی از سرطان ریه در مردان دارای آمادگی قلبی بالا، ۵۹ درصد کمتر بود.

منبع

تنهایی موجب کاهش طول عمر می شود

۶ بازديد

به گزارش مدنیوز به نقل از مدیسن نت، بر اساس یک بررسی گسترده از ۹۰ مطالعه که شامل بیش از ۲.۲ میلیون نفر از سراسر جهان بود، افرادی که گزارش دادند از نظر اجتماعی منزوی هستند یا احساس تنهایی می‌کردند، احتمال مرگ زودهنگام به دلایل مختلف از جمله سرطان در آنها بیشتر بود.

اینکه دقیقاً چگونه تنهایی یا انزوای اجتماعی بر سلامت و رفاه یک فرد تأثیر می‌گذارد، به طور کامل درک نشده است، اما نظریه‌های بسیاری وجود دارد.

افرادی که از نظر اجتماعی منزوی یا تنها هستند ممکن است کمتر از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، به طور منظم ورزش نکنند و احتمال سیگار کشیدن و مصرف الکل در آنها بیشتر باشد. علاوه بر این، انزوای اجتماعی با التهاب و ضعف سیستم ایمنی مرتبط است. افرادی که از نظر اجتماعی منزوی هستند ممکن است به دلیل شبکه‌های اجتماعی کوچک‌تر کمتر از مراقبت‌های پزشکی برخوردار شوند.

محققان خاطرنشان کردند که انزوای اجتماعی و تنهایی یک مفهوم نیستند. انزوای اجتماعی به عدم ارتباط با افراد دیگر اشاره دارد. در مقابل، تنهایی احساس تنهایی است، صرف نظر از داشتن ارتباط اجتماعی.

برای این مطالعه، محققان از دانشگاه پزشکی هاربین در چین ۹۰ مطالعه را بررسی کردند. افرادی که گزارش دادند از نظر اجتماعی منزوی شده‌اند و احساس تنهایی می‌کنند، با احتمال بیشتر مرگ زودهنگام به هر علتی از جمله سرطان روبرو بودند. علاوه بر این، انزوای اجتماعی با افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط بود.